Hilal Tekeoğlu

Kayseri kadın kooperatifleri ve kültür ekonomisi

Hilal Tekeoğlu

Biliyorsunuz geçtiğimiz günlerde Kayseri ile yarışan Afyon’a sucuk ve pastırma AB tescili geldi. Şehir için müjde niteliğindeki bu haber Kayserililer için adeta şok göstergesiydi.

İki şehir arasında yöresel rüzgarı eserken içimize dönelim ve Kayseri’de faaliyet gösteren kadın kooperatiflerinin yöresel ürünleri tanıtma ve kültür ekonomisine katkılarını konuşalım istiyorum.

Kadın kooperatifleri kentte düzenlenen veya şehir dışındaki herhangi bir organizasyonda stant açarak hem el emeği ürünlerini sergiliyor, hem de kente dair yöresel ürünleri vatandaşlara tanıtıyor.

***

Burada tabi ki kadınların aile ekonomisine katkısı ve kendi ayaklarının üzerinde durmaları beni acayip mutlu ediyor. Kooperatif üyesi girişimci hangi kadınla görüştüysem gözlerindeki o parlak heyecana da tanık oldum.

Bu anlamda girişimci kadınlarımızı tebrik ediyor ve gazeteci olarak onları sürekli desteklemeye devam edeceğimi belirtmek istiyorum.

Özel ve Kamu kurum ve kuruluşların teşvikiyle varlığını sürdüren kooperatifler kültür endüstrisi bağlamında rol alıyor. Kadınların yöresel ürünleri hazırlayıp satışa sunması Kayseri’nin kültür tanıtımına katkı sağlarken ekonomik canlılığı da beraberinde getiriyor.

***

Kadın kooperatifleri faaliyet alanları içerisinde gıda, tekstil gibi ürünler ortaya koyuyor. Uygulama, üretim ve satışında yerelden ulusala taşınarak markalaşma imkanı buluyor.

Kayseri’ye ait ürünleri yerelden ulusala doğru yol alarak tanıtmayı hedefleyen kadın kooperatifleri ne yazık ki istedikleri seviyeye hala gelebilmiş değil. Bu noktada yetkililerin medya araçlarıyla kültür unsurlarını birleştirerek doğru strateji belirlemesi ve girişimci kadınlara aktarması gerekiyor.

Kadın kooperatifleri ile ilgili olumlu gelişmeler duyduğum kadarıyla ne yazık ki kapatılma seviyesine gelmiş kooperatiflerin de yer aldığını biliyorum.

***

Kayseri’de konuyla ilgili yapılan bir çalışma gözüme takıldı ve araştırma kadın kooperatiflerinin mevcut durumunu gözler önüne serdi.

Evet kooperatifler, girişimci kadınlar, yöresel ürünler… her biri bizim için ayrı ayrı kıymetli. Ancak size bahsettiğim çalışma sonucuna göre kooperatiflerin kültür ekonomisi aktarımında başarılı olup olamadıklarını söylemek mümkün değil.

Henüz 3-4 yıllık kurulan kooperatiflerin birçoğu hem online satışta hem de tanınabilir olma noktasında istedikleri seviyeye gelebilmiş değil.  

***

Burada kooperatiflerin medya ve tanıtıma yönelik eğitim, satış stratejisinde eksik adımların atıldığı görülüyor.

Evet, hatırlıyoruz geçen dönemde Nevşehir’de düzenlenen programda Kayserili kooperatif üyelerine de ihtiyaçları doğrultusunda eğitim verilmişti.

Ancak eğitimlerin kültür ekonomisine katkısına yönelik verilmesi, kadınların daha çok bilinçlendirilmesi ve yetkililerin de bu işi reklamdan ziyade millet olmanın ve yöresel aktarımın önemli bir unsuru olarak görmesi lazım.

***

Girişimci kadınlar aile ekonomisine katkı sağladığı gibi Kayseri’nin yöresel ürünlerini satarak kültür ekonomisine de katkı sağlıyor.

Ürünlerin satışıyla birlikte vatandaşlar Kayseri’ye ait kültürü de tanımış oluyor. Şehirde son zamanlarda kültür ve turizm ile ilgili çalışmalar yapılsa da sanki kadın kooperatifleri bu işin gölgesinde kalıyor. (Yukarda bahsettiğim kapatılma durumuna gelen kooperatifler örneğin)

Özetle, büyük işler başarmak için yola koyulan Anadolu kadını kendi içinde çalışmalarını sürdürse de gerek akademisyen gerek yerel yöneticiler gerekse bakanlık görevlilerinin yöresel ürünlerin kültür endüstrisine katkısıyla alakalı girişimci kadınların daha çok elinden tutması gerekiyor.

Yazarın Diğer Yazıları