Belediye yönetimlerinin demokratik niteliğini geliştirmek ve aynı zamanda yerel halkın belediye yönetimine katılımını sağlamak ve katılımın etkinliğinin, uygulanabilirliğinin gerçekleştirilmesi açısından halkla ilişkiler konusu önem taşımaktadır.
Yerel halkın (hemşerilerin) ihtiyaçlarını karşılama işlevi yüklenen belediyelerin bu işlevini etkin biçimde yerine getirebilmesi için yerel halkın beklentilerinin ve sorunlarının sağlıklı olarak belirlenmesine yönelik gereklilik ön plana çıkmaktadır. Bu çerçeveden hareketle belediye yönetimleri ile örgütlenmiş ve bireysel yerel halk arasında karşılıklı iletişim ve etkileşimin sağlanması gerekmektedir.
Halkla ilişkiler etkinlikleri söz konusu ilişkileri kurmak ve geliştirme imkânını oluşturmasıyla yerel katılımın kurumsallaşmasına önemli katkılar sağlayabilecek niteliktedir. Halkla ilişkiler ile yerel yönetim kurumları arasında kendilerini biçimlendiren toplumsal, siyasal, yönetsel gereklilikler ve dinamikler açısından benzerlikler bulunmaktadır.
Her ikisi de yönetimin duyarlılığının sağlanmasında önemli bir rol üstlenmektedir. Bunun yanında her ikisi de halkın gündelik yaşamını etkileyen hizmetler ve bunlara ilişkin politika ve süreçlerle ilgilidir. Her ikisi de halkın demokrasi eğitiminde biri siyasal-yönetsel bir birim, diğeri yönetsel-siyasal bir işlev olarak hem kendi alanlarında, hem de toplumun tümü içinde önemli bir araç niteliği taşımaktadırlar.
Başkan neden önemlidir? Demokratik katılım kurgulamasında, başkanın rolü ve sorumluluğu, halkın tepkilerini doğrudan etkilemektedir. Hizmetlerde etkinlik ve demokratik katılım, sürdürülebilir sağlıklı il/ilçe senaryosunun sloganıdır.
Ancak hizmetler konusundan daha çok giderek önem kazanan bir diğer konu da sadece halkın hizmetleri algılama biçimi değil, ayni zamanda "devlet yapılanmasının" hizmet etkinliğine yansımasının analizidir. Halk gerek merkezi gerekse yerel düzeyde kurumların sahip oldukları yetki ve sorumlulukları ayırt etmeksizin "güvenli il/ilçe, sağlıklı gıda, eğitim, istihdam, ulaşım ve çevresel koşullar" gibi çeşitli düzeydeki hizmetlerde yaşam kalitesi standartlarına erişmek isterken, idare de ken i yönetim/iktidar ilişkiler ağında sürdürülebilirliğini sağlamaya çalışmaktadır.
Yönetim, çok aktörlü yönetim şeklinde tanımlanmaktadır. İdarece alınacak kararlardan etkilenen tüm paydaşların karar alma sürecine katılımı, vatandaş ile yakın ilişkiler kurulması gerekliliğini de beraberinde getirmektedir. Dolayısıyla yönetim ve yerel yönetimin kamu kurumları ve
yerel yönetimlerde başarıyla uygulanması, etkili bir halkla ilişkiler çalışmasının ürünüdür denilebilir.
Bu bağlamda, kurumların tanıma ve tanıtma faaliyetlerine önem vermeleri ve bu faaliyetleri etkin bir şekilde yürütmeleri önem taşımaktadır. Vatandaş beklentilerine duyarlı olmak, genel olarak tanıma faaliyetinin kapsamına girerken, tanıtım faaliyeti ise kurumun yapısı ve faaliyetleri ile ilgili bilgi vermesini içermektedir.
Bu anlamda baktığımızda: En etkin çözüm, gizlilik, hesap verilebilirlik, cevap verilebilirlik, objektiflik, 7/24 çalışma prensipleriyle profesyonel çalışma anlayışını hayata geçiren birimleri ile en gelişmiş teknolojik araçları kullanarak Kayseri ilini/ilçelerini kapsayan anlayış ve her türlü iletişim aracıyla en kolay şekilde başta Kayseri Büyükşehir Belediyesi olmak üzere, Talas Belediyesi, Melikgazi Belediyesi, Kocasinan Belediyesi ve diğer İlçe Belediyeleri hizmetlerinden faydalanabileceği bir yapıya sahiptir.
Aynı zamanda belediyeler ile halkın etkili iletişimini sağlamak adına sivil toplum kuruluşları, sektörel gruplar, özel ilgi grupları ve hemşerilerle çeşitli bilgilendirme toplantıları, halk günleri, panel, söyleşi, açık oturum, çalıştay gibi özel düzenlemeler yapması; Belediyelerin yönetiminin yapmış olduğu strateji ve uygulamaların halka benimsetilmesi, yapılan çalışmaları Kayseri halkına duyurulması, halkın belediye yönetimine karşı olumlu imaj sağlanması, halkın da yönetim hakkındaki düşüncelerinin, halkın yönetimine katılması ve yönetimden beklentilerinin alınması amaçlı çalışmaları yürütmesi açısından gerçekten Kayseri’de yerel yönetim hizmetleri harikulade işlemiş halkın memnuniyetini kazanmıştır.
Bu şehirde yaşayan ve gören anlayan bir vatandaş olarak diyebilirim ki gururla ve minnetle şimdiye kadar Kayseri’ye büyük hizmetleri dokunmuş Kayseri Büyükşehir Belediyesi eski başkanı sayın Mehmet Özhaseki’ye görevini yürütmekte olan Kayseri Büyükşehir Belediye Başkanı sayın Memduh Büyükkılıç’a, Talas Belediyesi sayın Mustafa Yalçın’a, Melikgazi Belediye Başkanı sayın Mustafa Palancıoğlu’ya, Kocasinan Belediye Başkanı sayın Ahmet Çolakbayraktar’a Kayseri için gayretle çalışmış ve şehri yaşanabilir güvenli modern bir konuma taşımayı başarmışlardır. Halk bu gelişimi, ilerlemeyi çok iyi bilmekte ve görmektedir.