Kemal Yavuz

İbadeti başkası için yapmak

Kemal Yavuz

Müslümanların şirke düşme tehlikesinin bir başka yönü de yapılan ibadetlerin kendileri için değil de, ölmüş anne ve babaları için ibadet yapma ihtiyacı duymalarıdır. Nereden duyulmuş ve niçin yapıldığını sorgulanmadan, yani bu yaptığım Allah’ın dinine uygun mu? Demeden yapılmaktadır, mesela: ölmüşleri için, anne ve babası için veya dedesi yahut kardeşi için oruç tutuyor, hac yapıyor veya kurban kesiyor. Geçen sene anam için yaptım, bu sene de babam için yapacağım deniliyor. Veya bir kurban kendim için, birini de annem veya babam için kesiyorum, veya anne, babamın ruhu için cami yaptırdım deniliyor. Veya ana ve babası veya diğer yakınları için KUR’AN  veya hatim okuyor veya hocaları evine çağırıp hatim veya KUR’AN  okutuyorlar bütün geçmişlerinin ruhu için. 
Zevkler ve renkler serbesttir, ama iş din konusuna gelince din Allah’a has kılınmak zorundadır. 39/ Zümer 2. “Resulüm şüphesiz ki Kitap’ı sana hak olarak indirdik. O halde sen de dini Allah’a has kılarak ihlas ile kulluk et.” O zaman, din, yani ibadet yalnız Allah’a yapılır. Öyleyse ibadet kime yapılacak bunu da Allah’ın Kitap’ı KUR’AN ’dan öğrenelim.
2/ Bakara 272. “Ey Peygamber insanları doğru yola iletmek sana ait değildir. Sadece Allah’ın rızasını kazanmak amacıyla başkalarına her ne iyilik yaparsanız, bu kendi yararınızadır. Çünkü yapacağınız her iyilik size olduğu gibi geri ödenecek ve size haksızlık da yapılmayacaktır.” Allah, ayette, yapılan ibadetin ve hayrın yalnız o ibadeti yapana olacağını açıklıyor. Ayette “Başkalarına her ne iyilik yaparsanız kendi yararınızadır.” Buyuruyor. Ayette ana, baba veya diğerleri için, veya ruhları için, canı için, canına değsin gibi herhangi bir açıklama yok sadece o işi, şeyi, yani ibadeti yapan kim ise faydasının yapan kişiye olacağı açıklanmıştır.  
Allah rızası için yapılacak ibadetlerin yalnız yapana faydası varmış, onun dışında başkaları için faydası yokmuş bu iyi anlaşılmalı ve hatalarımız KUR’AN a uygun düzeltilmelidir. Yani Fatiha suresinin 4. Ayetindeki “Yalnız sana ibadet ederiz.” İbadetlerin niyetlerinde de paylaşım yapılamaz. Yani Allah için KUR’AN  okunur, kurban kesilir, hac yapılır. KUR’AN  diri olanları uyarmak için, hayatta olan, ölmemiş olanlar için okunmalıdır ve KUR’AN ’dan öğüt alınmalıdır. 36/ Yasin 70. “KUR’AN  diri olanları uyarmak için gönderildi.” Biz ibadetimizi Allah için yapıyoruz, sevabı da doğru yaptıysak kendimizedir. Sevap alıp almadığımızı da bilmiyoruz. sevabı, dağıtma yetkisini, bize kim verdi? Melekler, ameli, sevap veya günahı yapanın defterine yazacaklardır.  
Allah’ın bir şeyi yapın diye emir vermesi ve o emrin Allah için yapılması yerine getirilmesi ibadet olmaktadır. KUR’AN ı okumak bir ibadettir. Allah şöyle buyuruyor. 73/ Müzzemmil 4. “KUR’AN ’ı ağır, ağır, tane, tane oku.” 27/ Neml 92. “…Bana Müslümanlardan olmam ve KUR’AN  okumam emredildi…” Sana vahiy edilen Kitabı oku ve namazı kıl…” Bu ayetlerde Allah KUR’AN  okumanın Allah’ın emri ve ibadet olduğunu açıklamıştır. Mesela, namaz da KUR’AN  okumak, namaz ibadetinin ana unsurudur. KUR’AN  okumak, gerek namazda olsun, gerekse ayrı bağımsız KUR’AN  okunsun bu yapılan ibadet Allah için yapılmaktadır. KUR’AN  ölüler için okunduğunda, KUR’AN  okumayı ölüler için yapmış oluyoruz. KUR’AN ın şu ilkesini unutmamak gerekir. 2/ Bakara 134, 141 “Onlar bir ümmetti, gelip geçti. Onların kazandıkları kendilerinin, sizin kazandıklarınız sizindir.

Yazarın Diğer Yazıları