Köy Enstitülerine dönüş mü var?

AK Parti 21, 22. 23. ve 24. Dönem Kayseri Milletvekili Sadık Yakut'un sosyal medya hesabından, 'öğretmen okulları ve köy enstitüsü yerleşkeleri ile ilgili yaptığı paylaşım, öğretmen okulları ve köy enstitüleri modeline tekrar dönüş olup olmayacağı yorumlarına neden oldu.

Köy Enstitülerine dönüş mü var?

AK Parti 21, 22. 23. ve 24. Dönem Kayseri Milletvekili Sadık Yakut, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımla, öğretmen okullarının tekrar açılmasını bir zorunluluk olarak değerlendirdi. Yakut, paylaşımında şu ifadelere yer verdi:

“Öğretmen okullarının açılmasıyla birlikte; ilkokuldan sonra yapılacak olan sınavın ardından, öğretmen ortaokulu, öğretmen lisesi, eğitim fakültesi ve öğretmen akademisinden; durmayan, gecikmeyen, beklemeyen ve ertelemeyen, adaletli, hoşgörülü ve kararlı öğretmenler mezun olacaktır. Öğretmen okullarının açılmasıyla; şimdiye kadar öğretmen okulu olarak hizmet vermiş 21 yerleşkenin yüzlerce dönüm arazisinde günümüz şartlarına uyarlı, uygulamaya dönük, iş başında eğitim anlayışlı, üretken, girişimci, değerlerimizi koruma bilinci yüksek öğretmenler yetişecektir. Gelişmişlik yarışını kazanmanın anahtarı toplumu inşa etme faaliyeti yürüten öğretmenlerin elindedir. Birçok mesleğin, iş kolunun okulunun olduğu günümüzde, 170 yıllık öğretmen okulu geçmişine sahip ülkemizde öğretmen okullarının açılması bir zorunluluktur.”

“KONUYLA İLGİLİ PAYLAŞIMLARIMIZ DEVAM EDECEK”

Telefon aracılığıyla kendisine ulaştığımız Yakut, söz konusu paylaşımların devam edeceğini belirtti. Halihazırda böyle bir hazırlık olmasa da, ‘Öğretmen Akademisi’ şeklinde tanımladığı projesine dair düşüncelerini sosyal medya aracılığıyla paylaşacaklarını kaydeden Yakut, “Düşüncelerimizi yazıyoruz böyle olmasını arzu ediyoruz. Öğrenci belli bir standartta yetiştirmek için öğretim kadrosunun standardının yüksek olması lazım. Bizim okuduğumuz dönemde ilkokuldan sonra öğretmen okullarında eğitim alınırdı. Orada bir öğretmenin öğrenmesi gereken el becerileri, görevlendirildiği köyde görev yaparken köylüyle irtibat kuracak, kendisinin ve köylünün ihtiyaçlarını giderecek her türlü eğitim verilirdi. Bunun yanında eğitim psikolojisi eğitimleri de verilirdi. Dolayısıyla eski köy enstitülerinin bulunduğu yerlerde öğretmen okulları canlandırılmalı. Bizim de bu konudaki paylaşımlarımız devam edecek.” dedi.

“ÖĞRETMEN OKULLARI TEKRAR AÇILSIN”

Yakut, ‘Öğretmen Akademisi’ projesinin ayrıntılarına dair şu bilgileri verdi:

“Öğrenci dört yıllık ilkokul eğitimini bitirdikten sonra sınava girecek, sınavı kazandığı takdirde öğretmen okulu, lisesi ve sonrasında eğitim fakültesine devam edecek. Eğer başka bir fakültede eğitimine devam etmek isterse tekrar üniversite sınavına girecek. Zaman içerisinde sadece Öğretmen Akademilerinden mezun olanlar öğretmen olarak atanacak. Bu projenin Türkiye’nin ihtiyaçlarına cevap verecek bir proje olduğuna inanıyoruz.”

“ENSTİTÜLERİN YERLEŞKELERİNDE AÇILMALI”

Öğretmen Akademilerinin, eski köy enstitülerinin olduğu yerleşkelerde açılması gerektiğine de değinen Yakut, “Türkiye’nin 21 alanında seçilmiş bu yerleşkeler, coğrafyamızda iktisadi ve sosyal açıdan bazı kriterler üzerinden belirlenmiş bölgeler. O nedenle Öğretmen Akademilerinin aynı yerleşkelerde kurulması gerekir.” diye konuştu.

“NİYETİMİZ ENSTİTÜLERİN KAPATILMASI TARTIŞMASINI AÇMAK DEĞİL”

Köy Enstitülerinin kapatılması kararını doğru bulup bulmadığını sorduğumuz Yakut, “Bizim niyetimiz gerideki bir tartışmayı tekrar açmak değil. Bu bir tenkit de değil, fikirlerimizi söylüyoruz. Tekrar geriye dönüp o tartışmayı açmak Türk eğitim sistemine fayda vermez. Önemli olan iyi öğrenci, iyi öğretmen yetiştirmek. Bu paylaşımlarla sadece tavsiyede bulunuyoruz.” ifadelerini kullandı.

ÖĞRETMEN OKULLARININ TARİHİ

Cumhuriyet tarihinde İlköğretmen Okulları ile başlayan öğretmen okulları günümüze kadar çok sayıda değişikliğe uğramıştır. İlköğretmen okulları önce 1940 yılında Köy Enstitülerine sonra da, 1954 yılında kapatılarak Köy Öğretmen Okullarına dönüştürülmüştür. 1974 yılında kapatılan öğretmen okulları sonraki yıllarda kademeli şekilde eğitim düzeyleri artırılarak günümüzün eğitim fakültelerine dönüşmüştür.

Haber Merkezi