Kayseri, tarih boyunca çok sayıda medeniyete ev sahipliği yapmış kadim şehirlerin başında geliyor. Özellikle geçmişle yoğrulmuş şehir mimarisi, kent merkezini ayrı bir pencereden değerlendirmeyi gerektiriyor. Yeni yerleşim merkezlerinin kazandırıldığı kentte, oluşturulan alanlar ihtiyaçlara göre şekilleniyor.
Özellikle kentte ana aks olarak tasarlanan ve hizmete alınan yeni cadde ve bulvarlarda dikkatimi bir nokta çekiyor: Bisiklet yollarının oluşturulması ve buna uygun altyapının hazırlanması. Keza yeni açılan parklarda bisiklet sürmek için ayrı yolların oluşturulması da bu anlamda çok büyük ve özel bir çalışma. Elbette kent merkezinde her ne kadar araç ve yaya trafiği nedeniyle bisiklet için ayrılmış yollara rastlamak mümkün olmasa da yeni açılan yollarda bu ayrılmış alanları görmek insanı memnun ediyor.
Bisiklet, her insanın çocuklukta arzuladığı talepler listesinde yer almıştır. Özellikle ilk önce dört tekerlekle, ardından iki tekerlekle sürme deneyimi her bisiklet severi mutlu eden bir anıdır. Ancak yaş kemale erdikçe bisiklet kullanım amaçları ve deneyimleri de değişiyor. Özellikle işe giderken, okula giderken veya kısa mesafelerde otomobil yerine tercih edildiğinde bisiklet sürmenin yeri apayrı oluyor. Ancak fiziki yapısı nedeniyle günlük kullanım için her zaman pratik olmayabiliyor. İş yerine gittiğinizde park edecek yer bulamayabiliyorsunuz ya da dışarıda bırakmak istemiyorsunuz. Tüm bunlar anlaşılabilir ve bisiklet sürme deneyimini engelleyen başlıklar arasında yer alıyor…
Ancak son yıllarda Kayseri’nin öncüsü olduğu Kaybis gibi kıymetli projeler veya paylaşımlı e-scooter uygulamaları bu sorunlara çare oluyor. Havaların soğuması ve yağışlı hâle gelmesi dolayısıyla olsa gerek, geçtiğimiz günlerde yapılan açıklamada Kaybis sezonunun sona erdiği belirtildi.
Ben burada istatistiksel verilere dikkatinizi çekmek istiyorum: Kaybis ile 2025 yılında 48 bin 356 kullanıcı, 452 bin 961 kez bisiklet kiraladı. Yıl içerisinde bisikletlerle toplam 4 milyon kilometreyi aşan yol alındı. Bu mesafe, dünyanın etrafının 108 kez turlanması anlamına geliyor. Ücretinin düşük olması, hatta ilk kullanımda belirli bir sürenin ücretsiz olması Kaybis kullanımını artıran en önemli unsurların başında geliyor. Öte yandan mobil uygulama sayesinde tek tıkla kiralanabilmesi ve istasyonlarda yer alan bilgilerin anlık olarak görüntülenebilmesi de bu kullanımı teşvik ediyor.
Kentte yaklaşık bin adet bisiklet, toplam 91 istasyonda hizmet veriyor. Bu kadar geniş bir ağda bu hizmeti aksamadan yürütmek ve bisiklet gibi bireysel kullanılan bir araçta aksaklıklara mahal vermemek gerçekten çok ciddi bir gayret istiyor. Bu anlamda bu sistemin işletilmesinde emeği geçen herkes büyük bir teşekkürü ve takdiri hak ediyor. Zaman zaman bu bisikletlere saldıran, vandallık yapanları da görmek mümkün. Ancak bu kişilerin azınlık olduğu ve gerekli hukuki işlemlerle muhatap olduklarını bilmek sevindirici. Bu araçları, belki klişe bir cümle olacak ama, bulmak istediğimiz gibi bırakmak aynı zamanda bir vatandaşlık görevi olarak görülmeli. Esen Kalın…