Tüketici hakem heyetleri kapanıyor mu? Başvuruların yüzde 40'ı neden reddediliyor? Başkan Şahin açıkladı!

Tüketici hakem heyetleri kapanıyor mu? Başvuruların yüzde 40'ının neden reddedildiğini Kayseri Tüketiciler Birliği Başkanı Mahmut Şahin tüm detaylarıyla açıkladı. Detaylar Kayseri Anadolu Haber'de...

Tüketici hakem heyetleri kapanıyor mu? Başvuruların yüzde 40'ı neden reddediliyor? Başkan Şahin açıkladı!

Ticaret Bakanlığı’nın tüketici hakem heyetleriyle ilgili yeni düzenlemesinin ardından ‘hakem heyetleri kapatılıyor’ iddiaları kamuoyunda geniş yankı buldu.

Bakanlık, hakem heyetlerinin kapatılmadığını, karar mercilerinin il merkezlerinde toplanarak daha uzman bir yapıya kavuşturulacağını duyururken, konuya ilişkin görüşlerini aldığımız Kayseri Tüketici Birliği Başkanı Mahmut Şahin, düzenlemeyi genel hatlarıyla olumlu karşıladıklarını söyledi.

‘Kaymakamlıklar bu yükü gereksiz gördü, yanlış kararlar çıktı’

Mahmut Şahin, yıllardır tüketici hakem heyetlerinin kaymakamlıklar bünyesinden alınması gerektiğini dile getirdiklerini hatırlatarak şunları söyledi:

‘Kaymakamlıklar tüketici haklarını gereksiz bir yük gibi gördü. Mevzuata hakim olmadıkları için yanlış ve hatalı kararlar verilebiliyordu. Tüketici kanunu özel bir alandır, bu konuda eğitim almamış memurların karar vermesi sıkıntı yaratıyordu.’

Şahin, yeni düzenlemeyle birlikte hakem heyetlerinin Ticaret İl Müdürlükleri bünyesinde toplanmasının doğru bir adım olduğunu belirtti.

Tüketici hakem heyetleri kapanıyor mu? Başvuruların yüzde 40'ı neden reddediliyor? Başkan Şahin açıkladı!

‘Tüketiciler için hak kaybı değil’

Düzenlemenin tüketiciler için bir hak kaybı yaratmayacağını vurgulayan Şahin, karar mekanizmasının daha bilgili personeller tarafından yürütüleceğine dikkat çekti:

‘Aslında tüketicilerin hak kaybı yaşayacağı düşünülüyor ama tam tersi… Bu işe hakim kişiler karar verecek. Bu olumlu bir gelişme.’ Ancak bazı şehirlerde heyet sayısının azaltılmasının yoğunluk yaratabileceğine de işaret etti. Konya’yı örnek veren Şahin:

‘Konya’da 4 heyet 1’e düşürüldü. Tek heyet yükü kaldıramazsa yeniden artırılacaktır. Sistem oturdukça eksikler görülecektir.’ diye konuştu.

Kayseri’de halihazırda dört hakem heyeti bulunduğunu belirten Şahin, bu yapının 2027’ye kadar korunacağını, sonrasında muhtemelen ikiye düşeceğini söyledi.

İlçelerde başvuru süreci nasıl etkilenecek?

Şahin, tüketicilerin ilçelerde başvuru süreciyle ilgili endişelerine de açıklık getirdi:
‘İlçe kaymakamlıklarına başvurular devam edecek. 2026 Ocak ayından sonra da kesinti olmayacak. Ancak Bakanlık, başvuruların e-Devlet üzerinden yapılmasını istiyor.’

TÜBİS sistemi üzerinden internet başvurusunun mümkün olduğunu hatırlatan Şahin, fakat vatandaşların dijital başvuruda zorlandığını söyledi.

‘Eksik evrak nedeniyle reddedilen başvurular yüzde 40’a ulaştı’

Şahin, elektronik başvurularda hem tüketicinin hem de raportörlerin evrak yükleme hataları nedeniyle çok sayıda dosyanın reddedildiğini belirtti:

‘100 başvurunun 40’ı eksik evraktan reddediliyor. Bir kez reddedilince yeniden başvuru hakkın yok. Tüketici açısından çok riskli. O yüzden sistem tam oturana kadar fiziki başvuruyu öneriyorum.

Tüketici hakem heyetleri kapanıyor mu? Başvuruların yüzde 40'ı neden reddediliyor? Başkan Şahin açıkladı!

‘2014’te 5 milyon başvuru vardı, şimdi 1 milyon bile yok’

Öte yandan Mahmut Şahin, Türkiye genelinde tüketici başvurularının yıllar içinde ciddi biçimde düştüğünü açıkladı:

‘2014’te 5 milyon başvuru vardı, bugün 1 milyon bile yok. Çünkü 6502 sayılı yasayla tüketicinin bazı hakları budandı. Bankacılıktan teknik servise birçok alanda tüketici aleyhine düzenlemeler oldu. Vatandaş da sonuç alamayacağını düşünüp uzaklaştı.’

‘Hakem heyeti sayısı artırılmalı’

Şahin son olarak, yeni düzenlemenin temel olarak doğru olduğunu ancak hakem heyeti sayısının azaltılmasının ciddi yoğunluk yaratabileceğini söyledi:

‘Ticaret İl Müdürlüğü bünyesinde toplanması isabetli oldu. Ama heyet sayısı artırılmalı ki vatandaş mağdur olmasın.’