Kemal Yavuz

Gösteriş yani riya

Kemal Yavuz

Riya  yapacağı  bir  işi  veya  ibadeti Allah  rızası  için  değil de,  birileri  görsün  diye yapmaktır.  O  işi  zaten  bir  kul  olarak  yapacaktır,  ancak  yapacağı  o  işi  veya ibadeti  sanki  bakın  ben  bu  işi  yapıyorum  dercesine  göstere,  göstere  yapıp bakın  ben  bu  işi,  bu  ibadeti  yaptı  yada  yapıyorum  dercesine  hal  ve  tavır içinde  olmaktır.  Bu  insanın  şahsiyetinin  kirlenmesinden  oluşur,  böyle  bir  duygu ve  düşünce,  ibadetlerin  çalınmasına  yok  olmasına  neden  olur.  Bu  adeta  şu anlama  gelir,  Allah  için  yapması  gereken  bir  ameli,  ibadeti  Allah  için  yapması gerekirken,  (Allah  insanın  yaptığı  işler  ne  ise  açıkta  olsa,  gizli de  olsa  bilir inancını  unutmak  gibi  bir  şeydir.)  yapacağı  işleri  şeytana  ve  nefse  kaptırıp, llah  yerine  nefsin  ve  şeytanın  dediklerine  teslim  olup  uymak  ve izlemektir. 107/ Maun  4, 5. “ Yazıklar  olsun  o (  bilinçsiz )  namaz  kılanlara ki, onlar namazlarını iddiye  almazlar.”  107/ Maun  6, 7. “ Onlar  gösteriş  yapanlardır; hayra da  mani olurlar.”   4/ Nisa  142. “ …Onlar  namaza  kalktıkları  zaman üşenerek  kalkarlar, insanlara  gösteriş  yaparlar,  Allah’ı da  pek  az  hatıra getirirler.”      Bir  iş  veya ibadet  yaparken  sadece  Allah  rızası  için  yapmak gerektiğini  bu  ve  benzer ayetlerde  Allah  bize  hatırlatma  yapıyor,  uyarıyor. Allah,  gösteriş  ve  riyayı sadece  namaz  ve  yardım  için  demiyor,  bütün hayatımızdaki  davranışlarımızın tamamında  gösteriş  yapılabileceğini  uyarıp, hatırlatıyor. Ve  hatta  bazı  insanlar da  yaptıkları  amellerle  gösterip  yaparken, bazı insanlarda yapmadıkları  işleri, amelleri  yapmış  gibi göstermeye  çalışırlar yağcılık  ve  yalakalık  yaparlar. 
İbadet  ve  amel  yaparken  Allah  rızası  için  yapılmalıdır.  76/  İnsan 8. “Onlar, kendi  canları  çekmesine  rağmen  yemeği  yoksul,  yetime  ve  esire  yedirirler.” 76/ İnsan  9. “ Biz  sizi  Allah  rızası  için  doyuruyoruz;  sizden  ne  bir  karşılık  ne de bir teşekkür  bekliyoruz.”  Allah  rızası  için  yapılan  bir  yardımdan  herhangi  bir menfaat veya karşılık beklenmemelidir,  karşılık  sadece  ve  yalnız  Allah’tan beklenmelidir.  Bir  ihtiyaç  sahibini  kendi  cemaatinden,  tarikatından,  veya  siyasi görüşünden  ya da,  siyasi olarak  yapacağı  yardım  karşılığı  oy  hesabıyla yapmak yardımın sevabını yok edebilir,  yani  başkalarının  övgüsünü  kazanmak  için yapıyorsa  o  hayra,  şeytan  ve  nefis  ağırlığı  yön  vermektedir,  o  yapıla  amelden hayır  olmaz.  9/ Tövbe  17.  “…Onların  bütün  işleri  boşa  gitmiştir…”  Yani Dindarlık, birtakım şekli merasimlerden önce iman, tasdik ve Allah  içindir.”    
 

Yazarın Diğer Yazıları