menüler
KAYSERİ HAVA DURUMU

ALO 153’e kağıt biletleri sordum!

Ekrem Nazlı
Ekrem Nazlı
20 Kasım 2020, Cuma

Koronavirüs tedbirleri kapsamında şehrimizde bir karar alınmıştı. Bundan böyle toplu taşımada HES kodu kullanılarak seyahat edilebilecekti.

Büyükşehir Belediyesi duyurusunu yaptı, ilk olarak 15 Kasım’a kadar toplu taşıma kartlarının ilgili sistem üzerinden HES kodu ile eşleştirilmesi istendi.

Vatandaşların bu durumu algılaması ve sisteme tanımlama yapması yetersiz kalınca, 25 Kasım’a kadar mühlet tanındı. Bu vakte kadar toplu taşıma kartları ile HES kodları eşleştirilmesi yapılması gerekecekti. Aksi takdirde kartlar kullanılamayacak, seyahat etmek zorlaşacaktı.

Buraya kadar gayet güzel gidiyordu ve alınan tedbir de yerinde bir tedbirdi. Her ne kadar kullanan sayısı ile eşleştirme yapanların sayısı arasındaki fark oldukça yüksek olsa da bu sistemin oturtulması gerekiyordu. Nitekim tanımlama yapanların sayısının artmış olabileceğini düşünüyorum, 25 Kasım geldiğinde öğrenilecektir.

Bu noktada akla takılan bazı hususlar var:

  • Toplu taşıma kartı kullanmayıp tek kullanımlık bilet kullananlar, HES kodu tanıtmayı nasıl yapacaklar? Bu süreç nasıl işleyecek?
  • Toplu taşıma kartı kullanmaya mı sevk edilecekler?
  • Şehir dışından gelip şehir içi ulaşım kullanmak isteyen vatandaşlar toplu taşıma kartı çıkarttıramayacağına göre tek kullanımlık biletle seyahat etmek istemesi durumunda, HES kodu tanımlaması da yapamayacağı için bu vatandaşların seyahat etme durumu nasıl çözülecek?
  • Toplu taşıma kartı kullanıp HES kodu tanımlaması yapan ancak tek kullanımlık biletlerin varlığının sürdüğünü ve bu kartlara tanımlama yapılıp yapılmadığından habersiz ‘koronalılar’ yasakları aşıp toplu taşıma kullandıklarında, riski artırmış olmayacak mı?

Bu ve benzer sorular birbirini besledi ve çözülmesi gereken sorunları gündemimize getirdi.

Toplu taşımada HES kodu dönemi duyurusundan beri aklımda hep bu sorular döndü durdu ve belediyemizin ilgili konudaki bültenlerinde hep cevabını aradım ancak bulamadım!

Sonra Büyükşehir Belediyemizin ALO 153 hattına ulaştım. Telefona çıkan hanımefendiye önce bir şikayette bulundum, bir şoförün maskesiz çalıştığını ve bu durumdan rahatsızlığımı dile getirdim.

Ardından hanımefendiye sordum: Tek kullanımlık biletleri kullananlar, HES kodu tanımlamasını nasıl yapacaklar? Bu kağıt biletlerle alakalı bir çalışma var mı? Toplu taşıma kartı kullanmayan çok sayıda vatandaş var ve şehir dışından da gelip ulaşımı kullananlar olacak, bu kağıt biletler hakkında çözüm üretildi mi? HES kodu bu kartlara nasıl işlenecek?

Aldığım cevap şöyle oldu: Bu konuyla alakalı henüz tarafımıza bir bilgi gelmedi ya da bir çalışma/yönerge iletilmedi.

Yani toplu taşıma kartı kullananlar eşleştirmeleri yaptıracaklar, kağıt bilet kullananların akıbeti belirsiz! Henüz çalışma yok!

Bu durum şu sorunlara yol açıyor:

  • Kağıt bilet kullananların risk durumu tespit edilemeyecek ve olası risk durumları artacak.
  • Toplu taşıma kartı kullananlar ve riskli olduğu halde kural ihlali yapanlar, toplu taşıma kullanacakları zaman kağıt biletin varlığına ve tanımlanmamış olmasına güvenecekler. Bu da risklilerin rahat seyahat etme potansiyelini güçlendiriyor!
  • Olası bir kağıt bilet kullanımına devam edilmesi ve HES kodunun bu kağıtlara işlenmesine yönelik kararda, bu işlemlerin sürdürülebilirliği olmayacak, gişe işlemleri uzayacak, iş yükü artacak, uzun kuyruklara sebebiyet verecek. Riskten kaçarken riskle karşı karşıya kalacağız.

Ne yapılmalı:

  • Fırsat bu fırsat denilerek kağıt biletleri kullanım dışı bırakmalıyız. Hem kağıt tasarrufu hem riskli tespiti için önemli hem de geleceğe yatırım olacak.
  • Toplu taşıma kartı kullanımına teşvikler artırılmalı.
  • Teşvikler artırılırken ücret ve kullanım sisteminde daha da kolaylık sağlanmayı, vatandaş için daha hesaplı hale getirilmeli.
  • Kağıt biletler devreden çıktıktan sonra, HES kodu eşleştirmesi ve elektronik kart kullanımı konularında bilgilendirici faaliyetler artırılmalı.
  • Toplu taşıma kullanmak isteyip kartını okutunca riskli olduğu tespit edilen vatandaşın, toplu taşımaya kabul edilmemesi durumunda, vatandaş ile şoför arasındaki olası münakaşaların önüne geçmek için vatandaş neden alınmadığını net bir biçimde bilmeli. Bunu bilmesinin yolu etkili bilgilendirme faaliyetinde geçiyor yine. Bu sayede şoförlerimiz de zorda kalmayacaktır.

Toplu taşımada HES kodlu dönemin yansımaları şimdilik böyle görünüyor. Çözmemiz gereken bunun gibi sorunlar ilk akla gelenler.

Bakalım Büyükşehir Belediyemiz ve ilgili kurum kuruluşlarımız bu konulara nasıl yaklaşım gösterecekler ve ne gibi çözüm üretecekler?

***

Hazır tedbirlerden bahsetmişken, şu konular da gündemde duruyor:

Filyasyon ekiplerine temaslı isimleri vermekten kaçınmamızın altında yatan sebepler nelerdir?

Kısıtlamaların hayata geçtiği dönemde ve vatandaşlardan kurallara uyulması beklenildiği dönemlerde, kurum ve kuruluşlarımızın, tanınmış simaların yapıp etmelerini nasıl değerlendireceğiz? Bize Korona var da başkalarına Korona yok mu?

Koronavirüs ile ilgili zihin bulanıklığı devam ediyor. Komplo teorileriyle nasıl başa çıkacağız? Bu Elon Musk neden 4 test açıklaması yaptı?

Bu ve benzeri konuları da diğer yazılarda yorumlamaya gayret edelim.

En Çok Okunan Yazıları

DİĞER YAZILAR
Copyright 2016-2019
Kayseri Anadolu Haber Gazetesi
Kayseri Haber, Son dakika Kayseri haberlerini buradan takip edin. En son kayseri haberleri Kayseri Anadolu Haber'de.

Sitede kullanılan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir. Yazı ve meteryaller hiçbir şekilde kullanılamaz!

Künye

Yazarlarımız

İletişim

Adres

Sahabiye, Ahmet Paşa Cd. No:7, 38010 Kocasinan / Kayseri

Telefon

+0.352 222 51 13 - 14

Email

kayserianadoluhaber@msn.com
Copyright 2016 - 2019 Tüm Hakları Saklıdır