Mümin din kardeşini kesinlikle uyarmalıdır.
Mümin uyarı yaparken; mahcup etmeden, uygun bir ortamda, uygun bir dil ile yapmalıdır.
Münafık; bu uyarıya muhalefet yapıyorsun diye karşılık verebilir.
“Dürüstlük pahalı bir mülktür, ucuz insanlarda bulunmaz” derler.
Hz Ömer (r.a) “Doğruluk her ne kadar seni öldürse de ondan ayrılma” demiyor mu?
Hz.Ömer’e kılıç gösteren müminler, Ömer kadar ilim sahibiydi. Halife’yi eleştirebildikleri için takdir kazanıyorlardı.
Eleştiri bir haktır, sakıncası olmamalıdır.
Şimdi ise eleştiri sanki olmamalı gibi algılanıyor.
Onlara göre hep kendileri iyi, doğru ve adaletli.
İnsan yanlışlar, hatalar yapabilir. Önemli olan, hatada ısrar etmemek gerekir,
Öncelikle nefsimizi sonra neslimizi eleştirebilmek bize yakışan olur.
Ne şekilde eleştiri yapacağımızın ahlakını, kuran da görebiliriz.
Kuran ki; inkâr edenleri, münafıkları, elçileri, müminleri eleştirmiştir. Müşrikleri (isim vermeden) necis olarak eleştirendir.
Hz Ömer’e; yoldan çıkarsan, seni kılıcımız ile doğrulturuz diyebilen bir sahabe.
Hz Ömer gibi bir idarecinin, kendini eleştirmesi, duygudaşlık yapması, tevazu göstermesi, haddini bilmesi ise sahabenin doğruluğundan ve samimiyetindendir.
Bazen kimseye zarar vermemiş olabilirsin ama ziyan olmuşsundur.
Konuşmayınca, anlatmayınca bilmiyorsun sanabilirler. İçine atmışsındır sessiz çığlıklarını.
Yanlış veya kötü seçim yaptığında, bu senin kötü olduğun anlamı taşımaz. İnsan olarak normaldir.
Halka hizmet ederken israf dan kaçarak. Gösteriş’ten, Şan şöhret peşinde koşmaktan.
Halkın oyları ile kendisine emanet edilen kuvveti, halka adalet ile dağıtarak.
Halkın idareciye itaat ettiği gibi, Rabbine itaat eden idareci olarak.
Danış ve Doğru yoldan ayrılma, yanlışları düzelt, eksikleri tamamla, yapılanı güzelleştir, iyi işler yapmaya davet et,
Eğer istişare farz, doğru yolu önermek şart ise, bu eleştiri olmadan gerçekleşemez.
Eleştiri hak dır, düzeltmek maksadı esastır.
Eleştiri sorumluluktur. Yapılan hatalar ve kişiler ifşa edilmemelidir.
Kurumlara, Toplumu temsil eden makamlara, sembollere, hakaret içermemelidir.
Eleştirilen kişi tanınmadan eleştirilmemeli, Empati yapılabilmelidir.
Eleştiri yakıştırma değildir, Zan ile de olmamalıdır. Mutlaka dayanağı ve kaynağı bilinerek yapılmalıdır.
Birbirimizi samimi eleştiren, hakkını veren, kibirlenmeden, gururlanmadan dinleyen, İnancımız gereği hatalarımızı düzeltebilen kullarından olmak duası ile.
UYARALIM, UYANALIM.