menüler
HAVA DURUMU

KİTAP NE SAĞLAR?

Prof. Dr. Beyhan ASMA
Prof. Dr. Beyhan ASMA
23 Ekim 2018, Salı
· Kitaplar dilin kullanımını geliştirir ve yaşama tarzlarını öğretir.
 
· Çocuklar kitapla insanları tanıyıp değerlendirebilir. Roman ve hikâyelerin
 
akışı içinde insanların davranışlarını tanır. Buradan hareketle, hangi
 
davranışa sahip insanlarla dost olunacağını ve hangi davranışlardan da uzak durulacağını sezer hale gelirler.
 
· Hayatla alâkalı problemleri ve onların çözümlerini kitaptan okuyan çocuk,
 
kendi hayatında benzer problemle karşılaştığında ben bunun çözümünü
 
biliyorum der.
 
· Kitap insana hayal kurmayı; insanları, tabiatı, canlıları sevmeyi öğretir,
 
· İcatlara ve teknolojiye merak uyandırır, araştırma yapmaya sevk ederler
 
· İnsana, kâinattaki yerini ve görevini bildirir,
 
· Doğayı öğretir,
 
· Kelime hazinenizi genişletir,
 
· Yalan söylemenin kötülüğünü, hırsızlığın, kavga ve savaşın çirkinliğini
 
öğretir,
 
· İnsanları sevmeyi ve saymayı öğretir,
 
· Karşılıksız iyilik yapmayı öğretir,
 
· Cesaretli, azimli, alçak gönüllü olmayı öğretir,
 
· Kendimize hedef koymamızı sağlar,
 
· Fikir üretmemizi sağlar,
 
· Düşündüğünü ifade edebilme yeteneği kazandırır,
 
· Başarılı olmak için çalışmak gerektiği gerçeğini öğretir.
 
Okuma, çocuğun iletişim kabiliyetlerine önemli katkılarda bulunmaktadır. Kendisine kitap okunan çocukların dil gelişmesi sağlıklı olmaktadır. Kitap okuyan çocukların iletişim kapasiteleri artar. Günümüz bilgi ve iletişim toplumunda kendini iyi ifade eden kişilerin başarılı olduğunu vurgulamak gerekir.
 
Düzenli okuma çocukların kolay öğrenme ve doğru hüküm verme kabiliyetlerini arttırır. Kitapların kazandırdığı zihin gücü; öğrenme, sorgulama ve karar verme süreçlerine önemli ölçüde etki ederek kişinin muhakeme gücünü arttırır. Kitap okuma esnasında beyin aktif olarak çalışır.
 
Bu durumda birçok yürütücü fonksiyon (zihnî bilgi işleme ve hafızaya alma süreci) aktif olarak kullanılır. Okumanın sonucu olarak çocukta dikkat, anlama ve anlamlandırma, gördüklerini fark etme gibi birçok zekâ fonksiyonu olumlu yönde gelişmektedir. Amerikalı ünlü yazar Alvin Toffler"21. Yüzyılın cahilleri, okuma-yazma bilmeyenler değil; okumayanlar, öğrendikleri yanlış bilgileri değiştiremeyenler ve yeniden öğrenemeyenler olacaktır" diyerek okuma yazma bilmesine rağmen okumayan günümüz insanını cahil olarak değerlendirmektedir. Bu görüşünde de haklıdır.
 
Yine Amerikalı edebiyatçı Ursula Kroeber Le Guin “Eğer bir nesil cehaletin mutluluk olduğunu sanarak yetişirse, bir sonraki nesil cehaletini bile fark edemeyecektir. Çünkü bilginin ne olduğunu bilmeyecektir” diyerek cep telefonu, bilgisayar, televizyon gibi araçlardan doğru olup olmadığı belli olmayan bilgilerle yetişen günümüz insanına önemli bir uyarı yapmaktadır.

En Çok Okunan Yazıları

DİĞER YAZILAR
    Copyright 2016 Tüm Hakları Saklıdır