Kayacan: 'Yeşil masa kapı kapı dolaşma olayını ortadan kaldırıyor'

Söyleşimizde bu hafta Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı'nın illerde açılmasını kararlaştırdığı 'Yeşil Masa'yı, Gıda Tarım ve Hayvancılık İl Müdürü Özkan Kayacan ile konuştuk.

Kayacan: 'Yeşil masa kapı kapı dolaşma olayını ortadan kaldırıyor'

Yeşil masa hakkında bilgiler veren İl Müdürü Kayacan, Bakanlığın illerde açılmasını kararlaştırdığı ve çiftçilerin sorunlarının, şikayetlerinin giderilmesi hizmeti sunacak olan uygulamanın Kayseri’de de başladığını ifade ederek; “Yeşil masa bürokrasideki kapı kapı dolaşma olayını ortadan kaldırıyor” dedi.
 
YEŞİL MASA NEDİR, BU KONUDA BİZE BİLGİ VEREBİLİR MİSİNİZ?
 
Yeşil masa bakanlığımızın bir uygulaması. Geçmiş dönemlerde hatırlarsınız belediyeler beyaz masa şeklinde bir uygulama başlatmıştı. Bakanlığımız bunu yeşil masa şeklinde bir uygulama ile hizmete koydu. Normalde bakanlığımız binaların girişine yeşil masa biriminin kurulmasını istedi fakat bizim fiziki şartlarımız buna müsait değil. Biz de yan binamızda yeşil masayı tahsis ettik. Her şeyiyle yeşil bir masa. Dışarıdan gelen vatandaşımız ilk olarak bu masaya yönlendiriliyor, bu masada dinleniyor. Kendisinin neye ihtiyacı var, ne için geldiği, sıkıntısının hangi konuda olduğu, sorunu öğreniliyor. Bütün bu sorularını vatandaşımızın yeşil masadaki arkadaşlarımız kendileri eğer cevaplandırabiliyorlarsa cevaplandırıyorlar. Cevaplandıramadıkları soruları da konunun önemi ve önceliğine göre ilgili bölümdeki yetkililere yönlendiriyorlar. Tekniker, mühendis, veteriner, yeri geldiğinde şube müdürü, müdür yardımcısı hatta bana kadar yönlendiriyorlar. Sorun dinlendikten sonra çözüm alınana kadar yeşil masadaki arkadaşlarımız takip ediyorlar. Ayrıca gelen şikayet dilekçeleri oluyor. Onları da hızlı bir şekilde alarak elden takip ediyorlar. Bazı şikayetler ilçe müdürlükleri ile ilgili olabiliyor. Bu dilekçeler de hiç bekletilmeden o müdürlüklere iletiliyor. Bazen elektronik postalarla şikayetler gelebiliyor. Bunları da yine aynı şekilde değerlendiriyor görevlilerimiz. Yine aynı şekilde BİMER’den de gelen şikayetleri ile yeşil masamız ilgileniyor. Yeşil masanın şu anki misyonu bu.  Bu hizmet ile bürokrasideki kapı kapı gezme olayı bitiyor. 
 
BAKANLIĞIN UYGULAMASI OLAN YEŞİL MASA ŞU AN KAÇ İLDE FAALİYETTE VE KAYSERİ KAÇINCI OLDU BU SIRALAMADA?
 
Hemen hemen her ilde aynı zamanda faaliyete geçti. Bu biraz da yarış haline geldi. Biz ise il müdürlüğü olarak bakanlık bunu bildirdikten sonra ilk haftada faaliyete geçirdik yeşil masayı. Bakanlık buna çok da bir süre tanımadı zaten. Biz müdürlüğümüze resmi yazı bile gelmesini beklemedik. Müsteşarın bize whatsapp’tan iletmiş olduğu talimat ile hayata geçirdik. İller arasında en hızlı hayata geçirme olarak yeşil masayı ilk ondayız diyebiliriz. 
 
YEŞİL MASAYA KAYSERİLİLERİN İLGİSİ NASIL?
 
Nizamiyedeki arkadaşlarımız gelen vatandaşlarımıza gideceğiniz yeri biliyor musunuz diye soruyorlar. İşte örnek veriyorum Ahmet beyle görüşeceğim diyorsa biliyorsa müdahale etmiyoruz. Ama elinde bir evrakla, bir yazıyla nereye gideceğini bilemeyen bir vatandaşımız geldiği zaman da nizamiyedeki arkadaşlarımız onları yeşil masaya götürüyor. Orada çözüm bulunmaya veya yönlendirilmeye çalışıyor. Bu arada çay ikramını da yapıyoruz. Zaten gideceği yeri bilmeyen her vatandaşımız zaten ilk olarak yeşil masaya uğruyor. Bu şekilde hem yeşil masayı tanımış oluyor, hem bir çayını içiyor yorgunluğunu gideriyor. Memnun da kalıyorlar. Bu bakımdan gelen vatandaşlarımız tarafından hizmete ilgi güzel ve seviliyor. Çözüm noktasında da rağbet görüyor. Çünkü çözüm odaklı bir birim burası. Aslında biz yeşil masanın bir benzerini de Kayseri’de kurmuştuk. Organize Sanayi Bölgesi’nde biz bir ‘İthalat İhracat Birimi’ kurduk. Türkiye’de olmayan bir çalışma bu. Bizim bu birimimiz mesela şu anda tüm ithalat ihracat yapan firmalarımız il müdürlüğüne gelmiyor. Malumunuz OSB ile bura arası 45 dakikalık bir zaman. Tüm ithalat ve ihracat evraklarını orada gümrük müdürlüğü var, gümrük müdürlüğünün yan tarafında OSB’ye bağlı bir yerde biz oda aldık. O odaya biz 4 tane personelimizi koyduk. Gümrükte işini bitiriyor firmamız, sonra bizim yanımıza geliyor. Çalışanlarımız orada muayene etmesi gerekiyorsa muayene ediyor. Evrakları hazırlıyor,  mührü de vuruyor, hiç burayla işi yok. İşini yerinde hallediyor işine bakıyor. Türkiye’de örneği yok bunun. Buraya tırcı girmiyor mesela. Bu zamandan da tasarruf sağlıyor. Biz bunu 2013’te kurmuştuk. Herkes de mutlu memnun bu uygulamadan. Tüm bu uygulamaları da düşündüğünüzde müdürlük olarak müşteri, vatandaş memnuniyetimiz yüzde 90’lara ulaştı. 
 
YEŞİL MASA OLARAK BİR HEDEFİNİZ VAR MI, NELER?
 
Yeşil masada bizim hedefimiz yeni yapılacak binamızda girişe bunu yerleştireceğiz. Ve en baştan mümkün olduğu kadar vatandaşlarımızın çözümünü tek noktadan çözmeye çalışacağız. ‘U’ şeklinde oluşturacağımız yeşil masada en iyi hizmeti vermeye çalışacağız. Çok daha işlevsel hale getireceğiz. Hatta Türkiye’de olmayan bir şey planlıyoruz. En başta girişte iki görevlimiz gelen vatandaşımızı karşılayacak. Bilirsiniz bazı özel hastanelerde sizi karşılarlar. Bunun gibi biz de müdürlüğümüzde bunu gerçekleştireceğiz. Gelen vatandaşımızın yanında refakat ederek görevlilerimiz aracılığıyla yardımcı olacağız, sorunları etkin bir şekilde çözeceğiz. Şu an yapı olarak uygun değiliz ama yeni binamızla birlikte bunu gerçekleştireceğiz. Yani şikayeti kalmayan bir çiftçimiz, vatandaşımız kalmayacak diyemeyiz. Çünkü mutlaka alan geniş olduğu için şikayetler olacaktır. Şikayeti bitirmemiz mümkün değil ama hizmet noktasında şikayetleri çözerek biz bunu minimuma indireceğiz diyebiliriz. Mesela birisi yanlış yapıyor. Ceza alıyor. Şikayetçi oluyor. Yani bu gibi sıkıntıları, şikayetleri sıfırlamanın imkanı yok. Ama hizmet noktasında değdim gibi minimuma indirebiliriz diye düşünüyorum.  
 
SON OLARAK YEŞİL MASA SAYESİNDE ÇİFTÇİLERİN KAZANIMI NE OLACAK?
 
Vatandaşa biz sadece çiftçi olarak bakmıyoruz. Hatta biz vatandaşlarımıza müşteri olarak bakıyoruz. Biz de ilgili vatandaşlarımıza karşı çiftçi, esnaf, tüccar tabiri kullanılmıyor. Bizde vatandaşlara karşı müşteri tabiri kullanılıyor. Yani bize gelen herkes bizim müşterimiz. Biraz da Kayseri’ye uygun olsun diye biz bunu düşündük. Biz nasıl dışarı gittiğimizde bir hizmet satın alıyorsak buraya gelen herkes de bizden bir hizmet alıyor. Biz de bu hizmeti güler yüzle, güzel bir şekilde, düzgün ve en kısa sürede vermeli, çözüm odaklı bir şekilde sunmalıyız. Yani vatandaşın derdine çözüm üretmediğiniz sürece sizin burada verdiğiniz hizmetin bir anlamı yok. Biz burada diyoruz ki vatandaşımız buraya geldiğinde bir kendisine müşteri gözüyle bakılacak, iki kendisine değer verilecek, üç en kısa sürede çözüm odaklı kaliteli hizmete kavuşacak. Burasını ben işletme olarak görüyorum hatta bazen arkadaşlara şaka yapıyorum, burayı devlerin bir kurumu olarak değil, bir tarım AŞ olarak görün, böyle davranın diyorum. Biz müşterimize verdiğimiz iyi hizmet kadar ayakta durabiliriz. Bu bağlamda genç bir ekip kurduk. Bu ekip daha aktif, dinamik, girişimci, güler yüzlü. Bu anlamda yeşil masamız da müdürlüğümüzün bu anlayışıyla hizmet veriyor vermeye de devam edecek inşallah. Buraya gelen vatandaşlarımızı müşteri olarak görüp onlara en doğru, güler yüzlü, çözüm odaklı, düzgün ve profesyonel hizmeti vererek müşterilerimizi kalkındırmayı amaçlamaktayız. Yeşil masa da arada yaşanan kopukluk ve aksamalarda müşterilerimize büyük bir hizmeti gerçekleştirecektir. Onların daha iyi hizmeti en kısa sürede almalarına destek olacaktır, bu şekilde bir katkı sağlayacaktır diye düşünüyorum. RÖPORTAJ: KAAN AKBAŞ